Köpvillkor

Beställning

När du gjort en beställning genom vår webbshop www.veckebosag.se får du en orderbekräftelse till den e-mail du angivit. Den bekräftar att ett avtal om köp mellan dig och Veckebo Såg och Hyvleri AB ingåtts. En genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn- och person- eller organisationsnummer registreras i vårt affärssystem. Vi förbehåller oss rätten att korrigera en order om leverans av någon anledning inte kan genomföras och vi förbehåller oss också rätten att slå samman dina ordrar och leverera dem i ett paket om du har gjort flera beställningar. Vi förbehåller oss även rätten att neka eller annullera en order. Särskilda frakt- och leveransvillkor kan gälla för specialbeställningar. För att ingå avtal med Veckebo Såg och Hyvleri AB måste du vara myndig (över 18 år).

 

Har du frågor och funderingar kan du alltid kontakta vår kundservice på 0705456077 eller 0706967760 eller mail: [email protected]


Ändring och avbeställning av order 
Du kan ändra eller avbeställa din order fram till dess att faktura eller frakthandling har skapats därefter är detta ej möjligt. Som kund hos oss har du alltid 30 dagars öppet köp förutom gällande specialbeställningar. Dessa går ej att avbeställa eller returnera.   


Priser och produkter 
Priserna som anges i vår webbshop är inklusive moms inom EU. Bor du utanför EU ska priserna som visas vara exklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och produktinformation på hemsidan. I händelse av felaktigt pris förbehåller sig Veckebo Såg och Hyvleri AB rätten att korrigera detta i efterhand. Som kund blir du tillfrågad om du vill fullfölja köpet innan en sådan korrigering görs. Vi reserverar oss också för prisändringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och typografiska fel på vår hemsida samt förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Produktbilder i vår webbshop ska inte ses som exakta avbildningar av produkterna.

Frakt- & administrationskostnader
Utöver priset för produkterna i vår webbshop kan det tillkomma en frakt- och administrationsavgift. Alla frakt och administrationsavgifter finns angivna på vår hemsida, när du befinner dig i kassan och i din orderbekräftelse. 



Copyright 
Allt innehåll på www.veckebosag.se så som text, bilder, filer, logotyper och program tillhör Veckebo Såg och Hyvleri AB eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från oss.  

Betalning

Som betalningslösning använder vi Klarna Checkout. Veckebo Såg och Hyvleri AB har rätt att göra en kreditkontroll om så krävs. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta. 

Klarna Checkout
Lägg din beställning först och bestäm därefter hur betalning ska ske till Klarna. Fungerar för både privatpersoner och företag och vi tar inga avgifter för detta. Klarna erbjuder flera alternativ såsom faktura, kort, direktbetalning och delbetalning. Snabbt, smidigt och enkelt! Klarna erbjuder även den senaste tekniken för krypterad data för maximal säkerhet. Ladda också gärna ned Klarnas app för ännu enklare betalning och kontroll. Läs mer på https://www.klarna.com/se Väljer du faktura så skickas fakturan via mejl direkt från Klarna till den mejladress som användes vid skapandet av ordern. Observera att vår fordran överlåts till Klarna AB, som i sin tur överlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan. Vid fakturaköp kommer Klarna att ta en mikrokreditupplysning. Den påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan. Du som kund ges genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. Om kredit inte beviljas kan du välja ett annat betalningssätt (kortbetalning eller direktbetalning) alternativt kontakta Klarna. Vid försenad betalning till Klarna tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning kan ärendet gå vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs. Du kan gå direkt till Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta fram förfallodatumet 10 dagar om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid. Handlar du som företagare via Klarna checkout, så kommer din betalning att hanteras åt Klarna av Billie som är Klarnas partner när det gäller företagsköp. Din faktura kommer då att komma ifrån Billie. 

Återbetalningar 
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återbetalning på samma sätt som den ursprungliga betalningen gjordes. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Frakt & Leverans

Den leveranstid som anges i vår webbshop eller i orderbekräftelse är en preliminär leveranstid men stämmer oftast. Har du bråttom med en leverans rekommenderar vi alltid att du ringer vår kundtjänst och stämmer av innan beställning. Kostnaden för frakt- och administration finns specificerad på din orderbekräftelse.


Leverans till utlämningsställe 
Till privatpersoner levereras normalt alla paketförsändelser till ett paketutlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Mindre företag som ej är på plats hela dagarna väljer också detta fraktalternativ. Du får ett SMS när paketet är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom 14 dagar. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning som kan påverka leveranstiden. Till privatpersoner förbehåller sig Veckebo Såg och Hyvleri AB även rätten att välja lämpligt leveranssätt. Vid till exempel mindre beställningar av små varor, som ryms i ett vadderat kuvert och som går ned i Postens gula brevlådor, förbehåller sig Veckebo Såg och Hyvleri AB rätten att skicka beställningen brevledes direkt hem till kundens brevlåda. Större beställningar kan ibland levereras i flera delleveranser.

Direktleveranser 
För företag med bemanning under normal kontorstid skickas normalt varorna direkt till angiven adress utan avisering. För vissa tyngre och mer skrymmande leveranser skickar vi även direkt hem till privatpersoner. Privatpersoner får alltid en avisering av transportbolaget innan utkörning sker. Varorna skickas då till porten om du bor i lägenhetshus eller till tomtgränsen om du bor i villa. Produkterna levereras under dagtid och kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre orter i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om synliga skador syns på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. 


Leveransförseningar 
Observera att leveranstiderna som visas på vår hemsida och i orderbekräftelsen är indikationer. Ibland kan oförutsedda förseningar kan uppstå. Vi har nästan alla produkter i lager men ibland händer det att varan är slut och ibland även hos vår leverantör. Vi försöker alltid att alltid informera våra kunder om eventuella leveransförseningar. Skulle en leveransförsening uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet eller byta till annan vara. OBS: Detta gäller dock ej produkter som är beställningsvara eller som producerats efter kunds unika önskemål. Till vissa delar av Norrland och till Gotland kan det vara en eller ett par dagars fördröjning som inte alltid är inräknad i den beräknade leveranstiden. Veckebo Såg och Hyvleri AB kompenserar ej för leveransförseningar. Boka inte in hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan. Kontakta oss och stäm innan en beställning om ni har en deadline att hålla.


Transportskador 
Om en transportskada uppstått under transporten till dig står Veckebo Såg för det. Om du vid mottagandet av leveransen upptäcker att försändelsen är skadad, på produkten eller på emballage, ska du direkt på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan du kvitterar ut leveransen. Är det uppenbart att varan är trasig ska du inte ta emot paketet alls utan be transportören ta tillbaka hela försändelsen. Fotografera alltid synliga transportskador. Större leveranser som är skrymmande rekommenderar vi att du granskar tillsammans med transportören. Om skador upptäckts skall du direkt anmäla detta till vår kundservice för reklamation. Det gäller även för dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skada ska anmälas till oss inom 7 arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Därför är det viktigt att du packar upp och undersöker din beställning direkt efter att du fått leveransen. Om du inte kontrollerar varorna inom 7 dagar gäller inte transportförsäkringarna och vi kan därmed ej ersätta varorna eftersom transportbolaget ej kommer att ersätta oss.

Om skador uppstått får du ej använda produkten utan ska omgående kontakta vår kundservice på tel 070-545 60 77 eller 070-696 77 60 alt. mail: [email protected]

Spara emballage så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

För direktleveranser till företag gäller leveransvillkor DDU 022 – Fritt olossat angiven leveransadress.  


Ej uthämtade paket 
Som köpare är ditt ansvar att hämta ut försändelsen på utlämningsstället inom angiven tid (står på avin). Om du inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss och vi kan komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Vi tar ut en avgift på 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger kvar hos paketombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera att om du vill göra en retur, måste du först hämta ut ditt paketet och sedan returnera enligt beskrivningen nedan.

Ångerrätt och returer

Veckebo Såg och Hyvleri AB erbjuder alltid 30 dagars öppet köp från det att du tar emot din beställning. Vid åberopande av ångerrätt står kunden för returfrakten. En förutsättning för ångerrätten är att varan är oanvänd, oskadad och att medföljande originalaskar och emballage är i oförändrat skick, om inte ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning ske. Det är viktigt att ni skickar tillbaka varorna i hela originalaskar. Du har inte rätt att genomföra en retur om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Vi vill uppmärksamma kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Ångerrätten gäller ej heller vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal"

Vid en retur behöver följande information:

1) Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan) 2) Namn och kontaktuppgifter 3) Artikelnummer och antal på de produkter som önskas returneras

Du måste få en bekräftelse från oss att returen är godkänd och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Du får ett returnummer av oss som alltid ska användas i kommunikationen med oss. Returfrakten bokas alltid av oss och vi mejlar en returfraktsedel till dig. Returkostnaden för paket inom Sverige är 69 kr och för pall 695 kr. Returkostnaden från utlandet är den samma som den ursprungliga fraktkostnaden. Kunden har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller till paketutlämningsställen. För företag som handlar hos Veckebo Såg och Hyvleri AB  så tillämpas Köplagen.


Återbetalning  
När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan gör vi en återbetalning så snabbt vi kan, dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Eventuell fraktkostnad eller returfraktkostnad återbetalas ej. Vi återbetalar pengarna genom samma betalningsätt som användes vid beställningen.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller fellevererad produkt ber vi dig att direkt kontakta kundservice [email protected]. Beskriv felet utförligt, om möjligt tillsammans med en bild. Om vi inte kan lösa problemet ersätts varan med en ny. Vid godkänd reklamation står Veckebo Såg och Hyvleri AB för ny frakt och eventuell returfrakt. Boka aldrig hantverkare innan du  kontrollerat att rätt produkter levererats och att inga fraktskador uppstått. Felplock och felaktiga produkter får inte monteras, då det anses att köparen har godkänt sin leverans. Detta gäller inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad eller defekt. Var alltid noggrann att kontrollera produktern innan uppsättning eller montering då en retur ej kan genomföras om detta sker. Veckebo Såg och Hyvleri AB ersätter ej eventuella hantverkskostnader i samband med en reklamation. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist.

Force Majeure

Både Veckebo Såg och Hyvleri AB och kund ska vara befriade från fullgörande av köpet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som Veckebo Såg och Hyvleri AB eller kund inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar köpets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som Veckebo Såg och Hyvleri AB eller kund ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar Veckebo Såg och Hyvleri ABs eller kunds fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Copyright © 2024 Veckebo Såg & Hyvleri.